Aszfaltozás, Útépítés, Mart aszfaltozás

/MINŐSÉG KEDVEZŐ ÁRON / UTEPITES2011@CITROMAIL.HU

p006_1_1.jpg


Aszfalt - martaszfalt hengerelt - 4-5cm vastagon martaszfalt - 8-10cm vastagon utak,terek ,bejárok,járdák,parkolok,méjgarázsok,telephejek,hangárok.útalap készités szortalapbol nagyteherbirással könnyen karbantartott nem engedéjköteles minösitett martaszfaltbol tömöritésel akcios áron hivjon a részletekért . ...........................................

3.jpg
                                                                                                                                    MARTASZFALT 



VISSZANYERT (MART) ASZFALT ÚJRAHASZNOSÍTÁS TECHNOLÓGIAI TAPASZTALATAI Az országos közút hálózat fenntartási, felújítási munkáinál Bevezetés A visszanyert aszfaltot a Magyar Közút Kht. jogelődjeinél, több Területi Igazgatóságnál is kísérleti munkák során, különböző beépítés technológiákkal alkalmazták a kisforgalmú mellékút hálózaton. 1. Előzmény 1.1. Műszaki Szabályozás (Szabvány, ÚME) 1.2. Az országos közúthálózaton végzett beavatkozások és kísérleti munkák utófelülvizsgálata 1.3. A Magyar Közút Kht. mellékúthálózatán 2007-ben történt beépítések tapasztalatai 2. A Magyar Közút Kht. telephelyén tárolt martaszfaltok vizsgálata 2.1. Mintavételek 2.2. Elvégzett vizsgálatok eredményei 2.3. Technológiai javaslatok, összegzés 1. Előzmény A közúti ágazat az alapanyagok drágulásával fordult a hulladékként kezelt másodlatos nyersanyagok újra felhasználása felé. A GKM koordinálásával készült 2005-ben a másodlagos nyersanyagok az útépítésben címmel egy összefoglaló jelentés, amely feltárta az egyes területeken elhelyezkedő hulladék mennyiségeket és javasolta a felhasználási lehetőségeket. A hulladékgazdálkodáshoz kapcsolódó rendeletek módosításával egyrészt megnyílt a lehetőség, hogy olyan „veszélyes hulladék”, mint martaszfalt megszűnt veszélyes hulladéknak, másrészt kötelezően előírta, hogy ezeket hogyan lehet elhelyezni, és ha lehetséges gondoskodni kell az újra felhasználásukról. A közútépítéseknél a legnagyobb mennyiségben keletkezik a visszanyert, (mart) aszfalt. Jelenleg kb. 116 ezer tonna van a Magyar Közút Kht. telephelyein tárolva, és a közeljövőben az autópálya felújításoknál és a 11,5 tonnás burkolat megerősítések munkáinál is folyamatosan keletkezik. A Magyar Közút Kht. jogelődjeinél, különösen a Bács-Kiskun Megyei és Komárom-Esztergom Megyei Igazgatóságoknál már régóta készültek mart aszfalttal különböző beépítési technológiákat alkalmazva kísérleti munkák. A 2007-ben tartott utó felülvizsgálaton megállapítgató volt, hogy a vártnál jobb eredményt mutattak, mind a leromlás, mind az élettartam szempontjából ezek a kísérleti építési munkák. 1.1. Szabályozás, rendelkezésre álló szabványok ÚME-k visszanyert aszfalt újrahasznosítás lehetséges technológiáira: A visszanyert aszfaltra vonatkozó ÚT 2-3.301-8 előírás: - a visszanyert aszfaltkeverék tulajdonságaira vonatkozik, de a beépíthetőségre nem. Felhasználás meleg aszfaltkeverékben: - kopó, kötő- illetve alaprétegekben ÚT 2-3.301 szerint aszfaltkeverék gyártásához 10-20 %-os mennyiségben visszaadagolható, Felhasználás alaprétegekben: - kötőanyag hozzáadásával vagy kötőanyag nélkül helyszíni újrahasznosítás a ÚT 2-3.707 szerint; Felhasználás pályaszerkezeti rétegekben: - hideg eljárással ÚT 2-3.708 telepen történő hideg újrahasznosítás. Hazánkban valamennyi technológiával történt már kivitelezés. 1.2. Az országos közúthálózaton végzett beavatkozások és kísérleti munkák. A munkák utó felülvizsgálati tapasztalatai: Az újrahasznosítható anyagok, különösen a martaszfaltok felhasználására a fenntartás területén a Magyar Közút Kht. jogelődjeinél rendszeresen folytak kísérleti építések. Kiemelten Bács-Kiskun megyei és Komárom-Esztergom Megyei Igazgatóságoknál. A 10 évet is meghaladó építéseket is magába foglalóan útszakaszok utó-felülvizsgálatát 2007. évben Csontos I. Györgyné a Kecskeméti Minőségvizsgálati Laboratórium vezetője végezte el. 1.2.1. Aszfalt granulátum újra hasznosításával készült kísérleti munkák Bács-Kiskun megyében és ezek utó felülvizsgálati tapasztalatai Profiljavítás, mart aszfalt + lassan törő bitumenemulzió kötőanyaggal készített hideg keverék, aszfalt-keverőtelepen gyártva: 5212 j. út 6+85 – 8+200 km sz. építés éve 1990 Felülvizsgálat tapasztalatai: 2006-ban kellett egy hígított bitumenes felületi bevonattal lezárni inhomogenitás miatt. Mart aszfalt + lassan törő bitumenemulzióval készített hideg keverék + 1 rétegű emulziós felületi bevonat: - 5301 j. út 11 + 781 – 12+801 1994 - 5105 j. út 2 + 000 – 5+000 1996 - 5305 j. út 7 + 000 – 10+600 1996 - 5203 j. út 16 + 967 – 20+000 1996 - 5212 j. út 2 + 000 – 3+500 1996 - 5505 j. út 0 + 000 – 2+200 1997 - 5105 j. út 5 + 000 – 7+400 2000 5301 j. út 1 + 000 – 2+000 2001 Mart aszfalt + lágybitumenes kötőanyaggal keverőtelepen gyártott keverék + felületi bevonat Utó felülvizsgálat: Az útszakaszok felülete hibátlan, a felületi bevonat elaszfaltosodott, néhány lokális felületi hámlás, kisebb meghibásodások, repedések előfordulnak, de ez nem az alkalmazott technológia, hanem a meglévő teherbírási, szélesítés problémák miatt jelentkeztek. ÖKO Fut–AM kerékpárút, speciális pályaszerkezet, amelyet szabadalom véd, a mart aszfalt gazdaságos és 100 %-os felhasználását teszi lehetővé, 2001-ben épült Szentlőrinc és Oroszló között, máig hibátlan. 1.2.2. A martaszfalt felhasználásával készült beavatkozások tapasztalatairól Komárom-Esztergom megyében Komárom-Esztergom megye úthálózatán 2001 évtől alkalmaztak martaszfaltot, különböző technológiai megoldásokkal az útfenntartásaik során. A technológiai megoldások az alábbiak voltak: - teljes útpályaszerkezet építése mart aszfaltból + felületi bevonat - mart aszfalt felhasználásával gyártott hideg keverékes profilkiegyenlítés - mart aszfalt felhasználásával gyártott hideg keverékes profilkiegyenlítés + felületi bevonat - közvetlen mart aszfalt beépítésével + bitumenemulziós felületi bevonat - szórt felületi bevonat készítés rostált mart aszfalt felhasználásával - kevert felületi bevonat rostált mart aszfalttal - hideg remix mart aszfalt hozzáadásával + finn aszfalt profiljavítás - hideg remix mart aszfalt hozzáadásával + kétrétegű felületi bevonat Teljes útpályaszerkezet készült 2001 évben az 81141 j. út 0+000-3+572 km sz., mely az építést megelőzően földútként funkcionált. Az összességében 33 cm vastag mart aszfalt 15-10-8 cm-es rétegenként került beépítésre a profilba hozott altalajra. A beépítés után HB-s felületi bevonatot kapott. A beépített mennyiség 19000 m2. Az útszakasz jelenleg is jó állapotú, zárt egységes felületű, figyelembe véve, hogy nagyrészt mezőgazdasági forgalom bonyolódik. Mart aszfalt felhasználásával gyártott hideg keverékes profiljavítás készült 19.000 m2-en öt éve (pl.: 8147 j. út 0+650-3+800 km). A profiljavítást követően nem került sor felületi bevonattal történő póruszárásra, ennek ellenére a burkolat jó állapotú, üzemeltetési gondot nem jelent. Jellemzően ezeken a szakaszokon is kicsi a forgalom és jórészt mezőgazdasági jellegű. Hideg keverékes profiljavítással készült 2002 évben nyolc különböző útszakasz kb. 40000 m2 felületen. Ezen szakaszokon 1 év elteltével felületi hámlások fordultak elő. További hámlások megakadályozása érdekében 1 rétegű felületi bevonattal konzerválásra került, melynek eredményeként ma sincs meghibásodás az útszakaszon (pl.: 8147 j. út 6+900-7+870 km). Közvetlen mart aszfalt beépítéssel + bitumenemulziós felületi bevonattal 2002 és 2005 év között több útszakasz került felújításra. E technológia lényege volt, hogy az osztályozatlan martaszfalt 7-8 cm vastagságban került terítésre finiserrel és behengerlésre az egyenetlen, kátyús útpályára, majd szórt illetve kevert felületi bevonattal konzerválásra került. E technológiával kb. 25 000 m2 került kiépítésére 2000 Ej/nap alatti forgalmú útszakaszon. Az útszakaszok állapotában, egyenetlenségében nagyságrendi javulást eredményezett a beavatkozás (pl.: 81132 j. út 0+828-1+310 km). Az építést követően azon útszakaszokon keletkezett garanciális probléma, ahol beárnyékolt és kedvezőtlen időjárási körülmények álltak fenn a kivitelezés során. Szórt felületi bevonat készítés rostált mart aszfalt felhasználásával 2002 évben készült kísérleti útszakasz. (pl.: 8135 j. út 9+350-10+350 km). A kivitelezést követő év nyarán az útszakasz bitumendús, kisimult lett. Feltehetően a martaszfaltban lévő még nagy mennyiségű élő, kötőképes bitumen jelenlétének volt köszönhető. Kevert felületi bevonat rostált mart aszfalttal: 400 méteres útszakaszon készült 2002 évben a 8135 j. út 8+950 – 9+350 km sz.. A bevonat jelenleg is megfelelően érdes és zárt, kivéve azon lokális helyeket, ahol az alatta lévő pálya teherbírási hiányosságai miatt megsüllyedt, megrepedezett. Hideg remix mart aszfalt hozzáadásával + finn aszfalt profiljavítás: 6000 m2 felületen készült ezzel a technológiával felújítás. Jelenleg nincs üzemeltetési probléma az útszakaszon. Hideg remix mart aszfalt hozzáadásával + két rétegű felületi bevonat: elkészült mennyiség 600 m2. Nincs üzemeltetési probléma. (8113 j. út) Mindkét remix technológiánál fontos tudnivaló, hogy a martaszfalt vastagságát úgy kell megválasztani, hogy a remixelt vastagság vele együtt ne érje el a szórt alap mélységét, mert ez esetben előfordulhat, hogy a nagy frakciójú alaprétegek felülre kerülnek. Felülvizsgálat eredménye: csak szakszerűen felmart és deponált martaszfalt esetén biztosítható állandó paraméterű martaszfalt a szórt felületi bevonatként történő újra hasznosításhoz, a szórt martaszfalt felületi bevonatok készítésére is érvényes az a szabály, miszerint szórt felületi bevonat készítésének idejét úgy kell megválasztani, hogy a forgalom hatására a lágyuláspontjára felmelegedett ragasztó bitumen felkússzon a szemcséken és az oldalragasztást stabilan elvégezze, martaszfalt frakció felületi bevonat készítéshez történő felhasználása esetén biztosítani kell a szórógépek alkalmasságát a kis fajlagos kötőanyag pontos kiszórására vagy egyéb technológiai megoldást kell kidolgozni a tervezett kötőanyag adagolás biztosítására, a martaszfalt újrahasznosítással készített felületi bevonatok is csak megfelelő teherbírású és szakszerűen kijavított fogadó felületre építhetők. Összefoglaló értékelés A 100 % martaszfalt beépítésével készített különböző vastagságú pályaszerkezetek egymás utáni két évben végzett kontroll vizsgálatai, valamint a 2007 évi utó felülvizsgálat alapján egyértelműen bizonyított, hogy a martaszfalt, mint másodlagos nyersanyag energiatakarékos újrahasznosításának egyik módja lehet a kisforgalmú utak profiljavítása, illetve pályaszerkezetének kiépítése 100 % martaszfalt felhasználásával. A martaszfalt optimális felhasználásának azonban alapvető feltétele a beépítést megelőző, laboratóriumi vizsgálatokon alapuló szakszerű tervezés, melynek során kell meghatározni, hogy a rendelkezésre álló martaszfalt eredeti állapotában vagy csak a benne lévő kötőanyag módosításával használható fel. Gondos, hozzáértő tervezéssel és kivitelezéssel biztosítható, hogy 100 % martaszfalt újrahasznosítással a kisforgalmú utakon hosszú élettartamú pályaszerkezeti rétegek környezetkímélő és energiatakarékos módon, igen gazdaságosan épülhessenek. 8147 sz. út 0+650 – 3+810 km 81132 sz. út 0+828 – 1+310 km 81141 sz. út 0+000 – 3+572 km 1128 sz. út 3+000 - 3+250 km 11136 sz. út 4+849 – 5+523 km 1.3. Magyar Közút Kht. mellékúthálózatán 2007-ben történt beépítések tapasztalatai 1.3.1. Az M3 autópálya felújításánál keletkező martaszfalt közvetlen újra felhasználása. Kötőanyag nélküli újrahasznosítás 33102 j. út 3+050 – 3+959 km sz. között. Az alkalmazás feltételei ÚT 2-3.307 szerint: - pályaszerkezeti rétegként max. 10 cm tömör vastagságban kivitelezéshez egyszerűsített terv készüljön; - beépítés helyén a víztelenítési munkákat elvégzik, a fogadó felületet előkészítik; - kivitelezés megkezdése előtt előzetes laboratóriumi vizsgálatokat elvégzik; - a kivitelezés során a léghőmérséklet a + 5Co -t meghaladja; - a réteget felületi bevonatokkal látják el. Előzetes vizsgálatok A tervezett bontási szakaszon keletkezett mart asztalt granulátum szemeloszlásának és tömöríthetőségének meghatározása: - a szemeloszlás vizsgálat - Proctor vizsgálat Martaszfalt keverék összetétel meghatározása: - oldószeres extrahációs eljárással, - Marshall vizsgálatok 25 Co-on is. Vizsgálati eredmények értékelése Szemeloszlása durva, hiányzik a 0,125 mm-nél kisebb szemcsehányad - Proctor vizsgálat alapján nehezen tömöríthető van kötőképes bitumen a keverékben (25 Co-on mért Marshall vizsgálat alapján MS=9,7 kN, MF=2,0 mm). Kivitelezés tapasztalatai A kivitelezést a Észak-Alföld Regionális Főmérnökség végezte. A kivitelezés idején sajnos hűvös, esős nyárvégi időjárás volt. A martaszfalt szemeloszlása is meglehetősen durva volt, ezért több helyen is szétosztályozódott (különösen a terítési sávok csatlakozásánál) a hengerek nehezen tudták tömöríteni. Az elkészült réteg rögtön felületi bevonatot kapott, de látszott, hogy a magas hézagtartalom miatt a szokásosnál nagyobb kötőanyag adagolást igényelt volna. A bevonat nem tudott az időjárás miatt elaszfaltosodni. 2008 évi bejárás Kisebb hámlások, bomlások láthatók a felületen, különösen a sávközépen. Véleményünk szerint, ha ez a kivitelezés a nyár elején történik és megkapja a nyári nagy hőséget, a kötőképes bitumen hatására kialakult volna egy zárt aszfalt felület. Ezek után kellene a felületi bevonatot ráhelyezni. A technológia jó, csak sajnos a kivitelezés körülményei nem voltak megfelelőek . 1.3.2. A 2607. j. összekötő út 1+040–1+280; 1+440–1+600 és a 8+928–9+278 km szelvényei között készült profiljavítási munka martaszfalt keverőtelepen történő hideg újrahasznosításával. Előzmények: Adott szelvények között a 2607 j. út teljesen felborult, 30-40 cm-es szintkülönbségek keletkeztek, burkolata nyitott, széle töredezett volt, amit lokális pályaszerkezet és talajcserével javítottak, kohósalak betöltéssel, majd 8-10 cm kohósalak ráhordással profilba helyezték. Az így készült útalapot 5 cm F-11 aszfalttal zárták le, majd az így előkészített felületre került a martaszfaltból kevert kopóréteg 100-120 kg/m2 mennyiségben. A martaszfalt a 3. sz. főút 11,5 tonnás megerősítés során keletkezett, főleg AB kopórétegből lemart, amit a szikszói telephelyen tároltak 2005, 2006 óta. A martaszfalt jelentősen tömörödött, összeállt. A kotróval megbontott anyagot kétszeri törés és osztályozás során 0/20-as szemszerkezetűvé alakították, majd több napon keresztül szárították (jelentős esőzések voltak az időszakban). Laborvizsgálatok után, a mart anyag bitumentartalmának megfelelően 3 - 4 % finn bitument kevertek hozzá, a Finn Út Kft. számítógép vezértelt, nagy teljesítményű hidegaszfalt keverőjével (bontással, töréssel, keveréssel az előállítási ár 6000 Ft/tonna). A beépítés száraz, napos időben történt 2007. szeptember végén, finisher, kombihenger, vashenger géplánccal, a Finn Út Kft. technológusának felügyelete mellett, az építési szakaszok közül az egyik közel 10 %-os lejtő. A beépítési tapasztalatok rendkívül jók voltak, az elkészült burkolatfelület ép, egyenletes textúrájú. 2008 évi bejárás: A felület zárt és ép, meghibásodás nem látszik, teljes aszfalt szerkezetű. A technológia kiválóan alkalmas a már csökkent kötőképes vagy elöregedett bitument tartalmazó mart aszfaltok gazdaságos újra felhasználására. Ilyen volt: Ilyen lett: 2. A Magyar Közút Kht. telephelyén tárolt visszanyert (mart) aszfaltok vizsgálata A Magyar Közút Kht. telephelyein jelentős mennyiségű (116 ezer tonna) visszanyert (mart) aszfalt található. Ennek hasznosítása a Magyar Közút Kht. stratégiájának egyik fontos eleme. A Közúti Szolgáltató Vezérigazgató Helyettes által irányított blokk, ezen belül az Útállapotvizsgálati Igazgatóság azt a feladatot kapta, hogy mintázza meg a telephelyeken lévő mart aszfaltokat, vizsgálja azokat meg, és tegyen javaslatokat a felhasználási technológiákra, beépíthetőségekre. 2007 novemberében és decemberében megtörténtek a mintavételek, a vizsgálatok 2008 februárjában fejeződtek be 2.1. Mintavételek Mintavétel csak 250 tonnánál nagyobb martaszfalt depóniából (41 helyről) történt. Mind a homogén, mind az inhomogén, kevert anyagú martaszfalt depónia vagy depórész esetében 3 különböző helyen, kb. 1 méter magasságban rakodógéppel megbontották a depóniát, majd a megbontott depórészekből 1-1 zsák (kb. 15-20 kg) átlagmintát vettek. A levett 3 zsák mart aszfalt mintát a mintavételi jegyzőkönyvvel laboratóriumi vizsgálatokra a Kecskeméti Minőségvizsgálati Laboratóriumba szállították. 2.2. Elvégzett vizsgálatok eredményei A beállított aszfaltmintából száraz szitálási vizsgálattal meghatározták a szemeloszlást, amely arra adott információt, hogy a martaszfalt szemeloszlása megfelel-e valamely kötőanyag nélküli alaprétegnek (mechanikai stabilizáció, FZKA). Felmelegítés után, a teljes aszfalt vizsgálatot végezték el, az aszfaltban lévő kötőképes bitumen meghatározására. Ugyanakkor elvégezték a Marshall vizsgálatokat 25 C°-on is, annak megállapítására, hogy a kötőképes bitumen hatására le tud-e játszódni az újra aszfaltosodás. Ebben az esetben a próbatesteket 50 C°-on tömörítették be. A vizsgálati eredményeket az összesítő táblázatban foglalták össze. 2.3. Technológiai javaslatok, összegzés A vizsgálati eredmények alapján egyes depóniák jellemző felhasználásra alkalmas javaslatok vannak, megemlítve azt a technológiát, amelyet legcélszerűbb beavatkozásnak tartanánk. Természetesen hideg kötőanyag nélküli felhasználásra mindegyik alkalmas. Konkrét esetben az adott depóniára, amennyiben szükséges további vizsgálatokkal, részletes beépítési technológiát lehet készíteni. A javasolt újrahasznosítási módszerek Felhasználás alaprétegekben kötőanyag nélkül: - kiékelő, zúzott anyagként vagy mechanikai stabilizációként (M22, M56) Felhasználás kötőanyaggal: - bitumenes útalaprétegként (helyszíni hidegremix) - javított kötőanyaggal bitumenes alaprétegként Keverőtelepen előállított aszfaltként (hideg-meleg eljárással). Összefoglalás A vizsgálati eredmények alapján megállapítható, hogy többféle változatos technológiával is hasznosítható martaszfalt található a telephelyeinken. A beépítésre alkalmas technológiák, a kísérleti munkák tapasztalatai alapján rendelkezésre állnak. A felhasználás során arra kell törekedni, hogy mindig a megfelelő technológiát alkalmazva, a beépítési költségeket is figyelembe véve, ezeket az értékes anyagokat értékes szerkezeti rétegekbe használjuk


Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 1
Heti: 9
Havi: 49
Össz.: 32 261

Látogatottság növelés
Oldal: martaszfaltozás
Aszfaltozás, Útépítés, Mart aszfaltozás - © 2008 - 2024 - aszfaltozas-olcson.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »